OFERTA TERAPEUTYCZNA I SZKOLENIOWA
- TERAPIA INDYWIDUALNA osób dorosłych
- TERAPIA INDYWIDUALNA dla młodzieży
- TERAPIA INDYWIDUALNA DLA DZIECI (tylko w obecności i we współpracy z rodzicami)
– trening TUS
– socjoterapia
– praca metodą Kids’Skills – Dam radę! I I’m proud of You – Jestem z Ciebie dumny
- WSPARCIE DLA RODZICÓW – konsultacje (w oparciu o rekomendowany program Szkoła dla Rodziców i Wychowawców)
- ROZWÓJ OSOBISTY – konsultacje
- TERAPIA LEŚNA I KĄPIELE LEŚNE – dla grup i indywidualne
- MENTORING – wsparcie dla przewodniczek, przewodników terapii leśnej i kąpieli leśnych
- KĄPIELE LEŚNE DLA DZIECI (powyżej 13 roku życia)
- WARSZTATY LEŚNEJ UWAŻNOŚCI DLA DZIECI I MŁODZIEŻY (od 4 roku życia)
- SZKOLENIA
- ORGANIZACJA WARSZTATÓW I LETNIEGO WYPOCZYNKU DLA DZIECI I MŁODZIEŻY
Kąpiel leśna z dziećmi
Wielozmysłowe poznawanie i doświadczanie świata jest podstawą prawidłowego rozwoju fizycznego i psychicznego dzieci.
Zajęcia w leśnej przestrzeni, choćby krótkie, sensoryczne aktywności mogą być profilaktyką zespołu deficytu natury. Pojęcie to „zespołu deficytu natury” wprowadził do użytku na początku XXI wieku Richard Louv w książce „Ostatnie dziecko lasu. Jak ocalić nasze dzieci przed zespołem deficytu natury”.
Zdaniem r. Louva (2014) do głównych czynników powodujących ograniczanie kontaktu dziecka z przyrodą należą:
– cyfryzacja życia
– emigracja ludności ze wsi do miast
– kryminalizacja zabawy wśród przyrody
– ograniczenie powierzchni terenów dzikich miejsc zabawy w miastach
– deficyt czasu wolnego w rodzinach
Richard louv wysunął przypuszczenie, że wzrastająca liczba dysfunkcji rozwojowych w sferze psychosomatycznej może mieć swe ważne źródło w bardzo ograniczonym lub zupełnym braku kontaktu dzieci z naturą.
- problemy z nauką (np. Dysleksja, dyskalkulia, dysgrafia)
- problemy z komunikacją
- zaburzenie w spektrum autyzmu
- problemy z koordynacją np.:
- słabe wyczucie sekwencji ruchów
- słabe poczucie równowagi
- problemy z orientacją przestrzenną
- zmiany dominującej ręki
- alergie
- nadwaga
Typowa kąpiel leśna zakłada bardzo wolne tempo spaceru – poniżej dwóch kilometrów na godzinę, częste zatrzymania w przyrodzie. Dzieci, zależnie od etapu rozwoju i możliwości psychofizycznych, trochę generalizując – mają przede wszystkim do zrealizowania potrzebę ruchu, eksploracji, zabawy i eksperymentowania. Podczas zajęć z nimi możemy wykorzystać elementy kąpieli leśnych, lecz nie możemy zatrzymywać ich w pędzie i ciekawości poznawania świata, w głośnym wyrażaniu emocji, w zadawaniu setek pytań.
Leśne Warsztaty, edukacja, zabawa i terapia w lesie
- „Leśna grupa – zabierz zmysły do lasu” – zajęcia dla przedszkolaków
- „Leśna klasa – zabierz zmysły do lasu” – zajęcia dla uczniów klas I – III szkół podstawowych
To zajęcia dla dzieci z pasją i nauczycieli z wyobraźnią. Podczas których:
- uczyć będziemy się świata przez dostrzeganie i doświadczanie go wszystkimi zmysłami, będziemy wąchać, słuchać, patrzeć, dotykać, smakować i integrować doznania sensoryczne w jedno
- budować będziemy relacje interpersonalne i relacje ze środowiskiem naturalnym
- doświadczać będziemy pojawiających się emocji, radości bycia w grupie, bycia w lesie
- las stanie się placem do swobodnych, spontanicznych, kreatywnych zabaw i aktywności fizycznej na świeżym powietrzu
- pozwolimy na bycie sobą, w naturalnej dziecięcej ciekawości i wrażliwości.
W takiej leśnej przestrzeni uważniej się słuchamy i więcej słyszymy, uważniej patrzymy i więcej widzimy, mocnej doświadczamy, nabywamy umiejętności językowych, współpracy, wyrażania emocji, społecznych, w tym rozwiązywania dziecięcych konfliktów.
Drogi rodzicu, nauczycielu, nauczycielko – wielozmysłowe poznawanie świata to lekcja, która jest podstawą prawidłowego rozwoju fizycznego i psychicznego dzieci. Więc nie wahaj się i zabierz dzieci do lasu!
Zajęcia trwają 1 – 2 godziny. Mogą odbyć się w przedszkolnym lub szkolnym ogrodzie bądź w lesie.
Warsztaty Terapeutyczne dla dzieci i młodzieży
CELE
- integracja zespołu (wsparcie budowy zespołu – przez zabawę,
- wspólne działanie i doświadczanie świata przyrody
- wzmocnienie, nawiązanie, odbudowanie, korekta relacji interpersonalnych w grupie
- poznanie możliwości jakie dają: komplementowanie, przeformułowania (reframing) i praca na zasobach, jako wsparcie w codziennym życiu
- zapoznanie z naturalnymi metodami redukcji stresu
- rozwijanie umiejętności pracy w kręgu (relacje, procesy grupowe)
- wsparcie terapeutyczne zgodne z celem wskazanym przez nauczyciela/wychowawcę
- pomoc w określeniu możliwości i mocnych stron
- wzmocnienie zdolności radzenia sobie w sytuacjach określanych jako „trudne” lub „stresujące” regulacja emocji
Podczas zajęć wykorzystywane będą (w zależności od potrzeb grupy):
- techniki, narzędzia wykorzystywane w terapii skoncentrowanej na rozwiązaniu – solution focused brief therapy
- elementy kąpieli leśnych (shinrin – yoku)
- ekoterapia – ornitologia terapeutyczna, kynoterapia, aromaterapia
- elementy mindfulness (uważne bycie tu i teraz, w tym medytacje)
- zabawy interaktywne i integracyjne
- praca w kręgu
- ćwiczenia oddechowe
- ćwiczenia wyobrażeniowe
- bajko terapia
- praca z tekstem terapeutycznym
- psychoedukacja
- relaksacja Jacobsona lub Schultza
- karty pracy
- karty metaforyczne
WAŻNE! Oferta kierowana jest do młodzieży w wieku 12 – 18 lat, grupy zorganizowanych, zespołów klasowych. Zajęcia trwają od 1 do 3 godzin. Mogą odbyć się w klasie, szkolnym ogrodzie bądź w lesie.