OFERTA TERAPEUTYCZNA I SZKOLENIOWA

  • TERAPIA INDYWIDUALNA osób dorosłych
  • TERAPIA INDYWIDUALNA dla młodzieży
  • TERAPIA INDYWIDUALNA DLA DZIECI (tylko w obecności i we współpracy z rodzicami)

– trening TUS

– socjoterapia

– praca metodą Kids’Skills – Dam radę! I I’m proud of You – Jestem z Ciebie dumny

  • WSPARCIE DLA RODZICÓW – konsultacje (w oparciu o rekomendowany program Szkoła dla Rodziców i Wychowawców)
  • ROZWÓJ OSOBISTY – konsultacje
  • TERAPIA LEŚNA I KĄPIELE LEŚNE – dla grup i indywidualne
  • MENTORING – wsparcie dla przewodniczek, przewodników terapii leśnej i kąpieli leśnych
  • KĄPIELE LEŚNE DLA DZIECI (powyżej 13 roku życia)
  • WARSZTATY LEŚNEJ UWAŻNOŚCI DLA DZIECI I MŁODZIEŻY (od 4 roku życia)
  • SZKOLENIA
  • ORGANIZACJA WARSZTATÓW I LETNIEGO WYPOCZYNKU DLA DZIECI I MŁODZIEŻY

Kąpiel leśna z dziećmi

Wielozmysłowe poznawanie i doświadczanie świata jest podstawą prawidłowego rozwoju fizycznego i psychicznego dzieci.

Zajęcia w leśnej przestrzeni, choćby krótkie, sensoryczne aktywności mogą być profilaktyką zespołu deficytu natury. Pojęcie to „zespołu deficytu natury” wprowadził do użytku na początku XXI wieku Richard Louv w książce „Ostatnie dziecko lasu. Jak ocalić nasze dzieci przed zespołem deficytu natury”.

Zdaniem r. Louva (2014) do głównych czynników powodujących ograniczanie kontaktu dziecka z przyrodą należą:

– cyfryzacja życia

– emigracja ludności ze wsi do miast

– kryminalizacja zabawy wśród przyrody

– ograniczenie powierzchni terenów dzikich miejsc zabawy w miastach

– deficyt czasu wolnego w rodzinach

Richard louv wysunął przypuszczenie, że wzrastająca liczba dysfunkcji rozwojowych w sferze psychosomatycznej może mieć swe ważne źródło w bardzo ograniczonym lub zupełnym braku kontaktu dzieci z naturą.

  • problemy z nauką (np. Dysleksja, dyskalkulia, dysgrafia)
  • problemy z komunikacją
  • zaburzenie w spektrum autyzmu
  • problemy z koordynacją np.:
  • słabe wyczucie sekwencji ruchów
  • słabe poczucie równowagi
  • problemy z orientacją przestrzenną
  • zmiany dominującej ręki
  • alergie
  • nadwaga

Typowa kąpiel leśna zakłada bardzo wolne tempo spaceru – poniżej dwóch kilometrów na godzinę, częste zatrzymania w przyrodzie. Dzieci, zależnie od etapu rozwoju i możliwości psychofizycznych, trochę generalizując – mają przede wszystkim do zrealizowania potrzebę ruchu, eksploracji, zabawy i eksperymentowania. Podczas zajęć z nimi możemy wykorzystać elementy kąpieli leśnych, lecz nie możemy zatrzymywać ich w pędzie i ciekawości poznawania świata, w głośnym wyrażaniu emocji, w zadawaniu setek pytań.

 

Leśne Warsztaty, edukacja, zabawa i terapia w lesie

  • „Leśna grupa – zabierz zmysły do lasu” – zajęcia dla przedszkolaków
  • „Leśna klasa – zabierz zmysły do lasu” – zajęcia dla uczniów klas I – III szkół podstawowych

To zajęcia dla dzieci z pasją i nauczycieli z wyobraźnią. Podczas których:

  • uczyć będziemy się świata przez dostrzeganie i doświadczanie go wszystkimi zmysłami, będziemy wąchać, słuchać, patrzeć, dotykać, smakować i integrować doznania sensoryczne w jedno
  • budować będziemy relacje interpersonalne i relacje ze środowiskiem naturalnym
  • doświadczać będziemy pojawiających się emocji, radości bycia w grupie, bycia w lesie
  • las stanie się placem do swobodnych, spontanicznych, kreatywnych zabaw i aktywności fizycznej na świeżym powietrzu
  • pozwolimy na bycie sobą, w naturalnej dziecięcej ciekawości i wrażliwości.

W takiej leśnej przestrzeni uważniej się słuchamy i więcej słyszymy, uważniej patrzymy i więcej widzimy, mocnej doświadczamy, nabywamy umiejętności językowych, współpracy, wyrażania emocji, społecznych, w tym rozwiązywania dziecięcych konfliktów.

Drogi rodzicu, nauczycielu, nauczycielko – wielozmysłowe poznawanie świata to lekcja, która jest podstawą prawidłowego rozwoju fizycznego i psychicznego dzieci. Więc nie wahaj się i zabierz dzieci do lasu!

Zajęcia trwają 1 – 2 godziny. Mogą odbyć się w przedszkolnym lub szkolnym ogrodzie bądź w lesie.

Warsztaty Terapeutyczne dla dzieci i młodzieży

 CELE

  • integracja zespołu (wsparcie budowy zespołu – przez zabawę,
  • wspólne działanie i doświadczanie świata przyrody
  • wzmocnienie, nawiązanie, odbudowanie, korekta relacji interpersonalnych w grupie
  • poznanie możliwości jakie dają: komplementowanie, przeformułowania (reframing) i praca na zasobach, jako wsparcie w codziennym życiu
  • zapoznanie z naturalnymi metodami redukcji stresu
  • rozwijanie umiejętności pracy w kręgu (relacje, procesy grupowe)
  • wsparcie terapeutyczne zgodne z celem wskazanym przez nauczyciela/wychowawcę
  • pomoc w określeniu możliwości i mocnych stron
  • wzmocnienie zdolności radzenia sobie w sytuacjach określanych jako „trudne” lub „stresujące” regulacja emocji

Podczas zajęć wykorzystywane będą (w zależności od potrzeb grupy):

  • techniki, narzędzia wykorzystywane w terapii skoncentrowanej na rozwiązaniu – solution focused brief therapy
  • elementy kąpieli leśnych (shinrin – yoku)
  • ekoterapia – ornitologia terapeutyczna, kynoterapia, aromaterapia
  • elementy mindfulness (uważne bycie tu i teraz, w tym medytacje)
  • zabawy interaktywne i integracyjne
  • praca w kręgu
  • ćwiczenia oddechowe
  • ćwiczenia wyobrażeniowe
  • bajko terapia
  • praca z tekstem terapeutycznym
  • psychoedukacja
  • relaksacja Jacobsona lub Schultza
  • karty pracy
  • karty metaforyczne

WAŻNE! Oferta kierowana jest do młodzieży w wieku 12 – 18 lat, grupy zorganizowanych, zespołów klasowych. Zajęcia trwają od 1 do 3 godzin. Mogą odbyć się w klasie, szkolnym ogrodzie bądź w lesie.